Ghidul Curricular in Terapia ABA – Nivelul intermediar
Abilităţi de participare la lecţii
- Susţine contactul vizual pentru 5 secunde, ca răspuns la strigarea numelui
- Realizează contact vizual ca răspuns la strigarea numelui în timp ce se joacă
- Realizează contact vizual ca răspuns la strigarea numelui de la distanţă
- Răspunde “da” atunci când este numit
Terapia ABA – demonstratii copii cu autism in cursul de autism.
Sustinerea contactului vizual.
Abilităţi de imitaţie
- Imită mişcările gros-motorii din poziţia în picioare
- Imită mişcări gros-motorii secvenţiale
- Imită acţiuni secvenţiale cu obiecte
- Imită acţiuni însoţite de sunete
- Imită patternuri (construcţii) de cuburi
- Copiază desene simple
Terapia ABA – demonstratii copii cu autism in cursul de autism.
Imitatie actiuni cu obiecte.
Terapia ABA – demonstratii copii cu autism in cursul de autism.
Imitatie constructie cuburi.
Abilităţi de limbaj receptiv
- Identifică camerele
- Identifică emoţiile
- Identifică locaţiile
- Îndeplineşte instrucţiile (comenzile) duble
- Dă două obiecte
- Recuperează obiecte care nu sunt la vedere
- Identifică atributele (caracteristicile)
- Identifică persoanele din comunitate
- Se preface (pretinde că…)
- Identifică categoriile
- Identifică pronumele
- Îndeplineşte instrucţiile cu prepoziţii
- Identifică un obiect aflat la vedere atunci când îi este descris
- Plasează în ordine cartonaşe secvenţiale
- Identifică genul
- Identifică itemul care lipseşte
- Răspunde la întrebările (Care? Unde? Cum? Când? Cine?,etc) despre obiecte şi imagini
- Răspunde da/nu la întrebări legate de obiecte şi acţiuni
- Numeşte un obiect prin atingere
Abilităţi de limbaj expresiv
- Imită fraze din două sau trei cuvinte
- Cere itemii doriţi printr-o propoziţie, ca răspuns la “Ce vrei?”
- Cere spontan itemii doriţi, printr-o propoziţie
- Îşi strigă părinţii de la distanţă
- Denumeşte obiectul după funcţia acestuia
- Denumeşte funcţii ale obiectelor
- Denumeşte şi indică părţi ale corpului conform funcţiei acestora
- Denumeşte funcţia părţilor corpului
- Denumeşte locaţiile
- Denumeşte emoţiile
- Denumeşte categoriile
- Foloseşte propoziţii simple: Este un… , Văd o… , Am o…
- Face schimb de
informaţii: Am… , Văd… , Informaţii sociale - Spune “Nu ştiu” atunci când este rugat să numească obiecte necunoscute
- Răspunde la întrebări wh de tipul: “Ce este asta?” şi “Unde este…”
- Denumeşte prepoziţiile
- Denumeşte pronumele
- Răspunde la întrebări ce ţin de cunoştinţele generale
- Denumeşte genul
- Descrie imaginile printr-o propoziţie
- Descrie obiectele aflate la vedere folosind atribute
- Îşi aminteşte evenimente din trecutul apropiat
- Răspunde la întrebări de tipul “Unde?”
- Denumeşte obiectele care aparţin unei camere
- Denumeşte funcţia camerelor
- Denumeşte funcţia persoanelor din comunitate
- Răspunde la întrebări de tipul “Când?”
- Descrie secvenţe de imagini
- Transmite un mesaj
- Face jocuri de rol cu păpuşile
- Oferă ajutor
Abilităţi pre-şcolare
- Potriveşte itemii din aceeaşi categorie
- Dă cantitatea cerută
- Potriveşte numărul la cantitate
- Potriveşte literele mari la literele mici
- Potriveşte cuvintele identice
- Identifică “mai mult” şi “mai puţin”
- Secvenţializează numerele/literele
- Completează ciorne simple (worksheets)
- Copiază litere şi numere
- Identifică numele scris
- Desenează imagini simple
- Îşi scrie numele
- Lipeşte
- Taie cu foarfeca
- Colorează în chenar
Abilităţi de auto-servire (self-help)
- Îşi îmbracă pantalonii
- Îşi îmbracă tricoul
- Îşi îmbracă haina
- Îşi încalţă pantofii
- Îşi încalţă şosetele
- Se spală pe mâini
- Se duce la toaletă atunci când îl doare burta
- Se duce din proprie iniţiativă la baie