Ghidul Curricular in Terapia ABA – Nivelul avansat
Abilităţi de participare la lecţii
- Realizează contactul vizual în timpul conversaţiei
- Realizează contactul vizual în timpul instrucţiilor în grup
Terapia ABA – demonstratii copii cu autism in cursul de autism.
Mentinerea contactului vizual in conversatie.
Abilităţi de imitaţie
- Imită secvenţe complexe
- Imită joaca copiilor de aceeaşi vârstă
- Imită răspunsul verbal al copiilor de aceeaşi vârstă
Abilităţi de limbaj receptiv
- Îndeplineşte instrucţiile complexe, formate din trei comenzi
- Îndeplineşte comenzi complexe date de la distanţă
- Numeşte o persoană, un loc sau un obiect atunci când acestea sunt descrise
- Numeşte un obiect din care se vede numai o parte
- Identifică obiecte care sunt la fel
- Identifică obiecte care sunt diferite
- Identifică ce nu aparţine unui grup, în funcţie de caracteristică sau de categorie
- Identifică pluralul versus singular
- Răspunde la întrebările wh despre o scurtă povestire
- Răspunde la întrebările wh despre un subiect
- Îndeplineşte comenzile “Întreabă…” versus “Spune…”
- Găseşte obiectele ascunse atunci când i se dau indicii privind locaţia
- Discriminează situaţiile în care trebuie să pună o întrebare de cele în care trebuie să răspundă (să ofere informaţii în schimb)
Abilităţi de limbaj expresiv
- Răspunde “Nu ştiu” la întrebările nefamiliare
- Denumeşte categoria căreia îi aparţine un anumit item
- Denumeşte itemii dintr-o categorie
- Repovesteşte o poveste
- Descrie obiecte care nu se află la vedere, folosind atribute (caracteristici)
- Îşi aminteşte evenimente trecute
- Descrie subiecte
- Spune propriile poveşti
- Îşi exprimă confuzia şi cere lămuriri
- Denumeşte pronumele posesive
- Foloseşte timpul corect al verbelor
- Pune o întrebare şi repovesteşte informaţiile obţinute
- Ascultă o conversaţie şi răspunde la întrebări legate de acea conversaţie
- Îşi afirmă cunoaşterea
- Răspunde la întrebări avansate de cunoştinţe generale
- Descrie felul în care se face ceva
- Descrie similarităţile şi diferenţele dintre obiecte
- Răspunde la întrebări de tipul “Care…?”
- Pune întrebări atunci când îi sunt oferite informaţii vagi
Terapia ABA – demonstratii copii cu autism in cursul de autism.
Utilizarea pronumelor posesive.
Limbaj abstract
- Răspunde la întrebări de tipul “De ce…?”
- Răspunde la întrebări de tipul “Dacă…?”
- Completează logic propoziţiile
- Descrie neregulile dintr-o imagine
- Răspunde “da/nu” (informaţii factuale)
- Prevede finalul, rezultatul
- Priveşte dintr-o altă perspectivă
- Oferă explicaţii
- Exclude un item în funcţie de categorie/caracteristică
- Identifică subiectul principal dintr-o poveste sau o conversaţie
Abilităţi şcolare
- Defineşte oameni, locaţii şi obiecte
- Completează un pattern
- Potriveşte cuvinte scrise la obiecte şi obiectele la cuvintele scrise
- Citeşte cuvinte obişbuite
- Numeşte literele (aşa cum sunt pronunţate)
- Numeşte un cuvânt, începând cu primul sunet
- Numeşte consoanele iniţiale, mediane şi finale
- Citeşte literă cu literă cuvintele simple
- Explică înţelesul cuvintelor
- Identifică sinonime simple
- Identifică relaţiile temporale
- Identifică numeralele ordinale
- Identifică cuvintele care rimează
- Scrie din memorie cuvinte simple
- Adună numere formate dintr-o singură cifră
Abilităţi sociale
- Imită acţiunile unui copil de aceeaşi vârstă
- Îndeplineşte indicaţiile unui copil de aceeaşi vârstă
- Răspunde la întrebările unui (egal) copil de aceeaşi vârstă
- Răspunde la cuvintele prin care un egal iniţiază jocul
- Participă la jocuri cu egalii, jocuri care se desfăşoară la masă
- Iniţiază (propune verbal) jocul cu egalii
- Face schimb de informaţii cu egalii
- Comunică cu egalii în timpul jocului
- Cere ajutorul egalilor
- Oferă ajutor egalilor
Pregătirea pentru şcoală
- Îşi aşteaptă rândul
- Dă dovada unor noi răspunsuri prin observaţie
- Îndeplineşte comenzile date în grup
- Face schimb de informaţii sociale într-un grup
- Cântă versuri ale unor cântecele de copii în cadrul grupului
- Răspunde când este chemat
- Ridică mâna pentru a răspunde la întrebări
- Ascultă o poveste şi răspunde al întrebări privind acea poveste
- Arată şi povesteşte
Terapia ABA – demonstratii copii cu autism in cursul de autism.
Povestiri cu imagini cu propozitii sablon.
Abilităţi de auto-servire
- Se spală pe dinţi
- Îşi închide/deschide fermoarul
- Îşi închide/deschide nasturii
- Îşi închide/deschide capsele