Pages Menu
TwitterFacebook

Tematicile Cursului Consilier pt Dezvoltare Personala

Oana- Liliana Timofte si Raluca Cordunianu

Introducere in dezvoltarea personala

Rolul si responsabilitatile Consilierului pentru dezvoltare personala

Consilierea este un proces complex ce cuprinde o arie foarte larga de interventii care impun o pregatire profesionala de specialitate. Mai specific, termenul de consiliere descrie relatia interumana de ajutor dintre o persoana specializata, consilierul si o alta persoana care solicita asistenta de specialitate, clientul (Egan, 1990). Relatia dintre consilier si persoana consiliata este una de alianta, de participare si colaborare reciproca. (Ivey, 1994)

Citeste tot

Atitudinile consilierului in dezvoltare personala

Crearea cadrului pentru consiliere: primul contact cu clientul si conditiile de colaborare

Consilierul e bine sa dea dovada pe parcursul activitatii de consiliere de: calm, neutralitate, grija pentru client, rabdare, onestitate, obiectivitate, seriozitate, responsabilitate, perseverenta, deschidere, receptivitate, gandirea pozitiva. Acesta asigura deplina confidentialitate privind problemele clientilor, exceptie facand situatiile prevazute prin lege

Citeste tot

Abilitatile consilierului pentru dezvoltare personala

Abilitatile de consiliere au un rol important atat in etapa de evaluare cat si in cea de interventie (Yvey, 1994). Ele sustin practic orice demers in consiliere. Aceste abilitati se pliaza pe aspectele de personalitate ale consilierului si treptat se contureaza un stil personal in consiliere. Abilitatile consilierului sunt:

Citeste tot

 

Etapele procesului de consiliere pentru dezvoltare personala

O sedinta de Consiliere pentru Dezvoltare Personala dureaza 50-55 de minute. Pentru gasirea solutiei la problema formulata de client sunt necesare una sau mai multe sedinte. Numarul lor se stabileste de la caz la caz.

In acestea Consilierul pentru dezvoltare personala realizeaza urmatoarele:

-Identifica directiile de dezvoltare, tinand seama de particularitatile individuale ale persoanei consiliate si de contextul situatiei-problema, respectand obiectivele urmarite si avand in vedere disfunctionalitatile relevate in urma explorarii situatiei-problema.

-Analizeaza cu atentie prioritatea directiilor de dezvoltare, in functie de nevoile personale ale clientului, respectand sistemul de valori si convingeri ale acestuia si tinand seama de detaliile situatiei-problema.

-Acorda sprijin cu perseverenta si responsabilitate pentru dezvoltarea personala a clientului, prin intermediul unor tehnici adecvate, in functie de directiile de dezvoltare alese si urmarind stimularea actiunii nemijlocite a acestuia pentru corectarea deficientelor personale pe care le-a identificat anterior.

-Evalueaza cu obiectivitate si discernamant, in mod continuu pe parcursul perioadei de consiliere, adecvarea solutiei adoptate pentru dezvoltarea personala a clientului, avand in vedere toate aspectele relevante pentru acesta si aplicand diverse tehnici specifice, in functie de etapele de lucru stabilite de comun acord.

n

Etapele proiectarii activitatilor de consiliere

1. Definirea problemei – stabilirea problemei si a modului de formulare (ex: dificultati de comunicare in situatii de conflict, stil de viata nesanatos, abilitati sociale scazute)

2. Descrierea problemelor – se realizeaza prin descrierea comportamentala, cognitiva si emotional

3. Identificarea posibililor factori de formare si dezvoltare a problemei. De cele mai multe ori problemele au mai multe surse de formare, rareori un singur factor declanseaza un comportament neadecvat. Indentificarea cauzelor care au condus la dezvoltarea unei probleme este un pas indispensabil in eliminarea ei. Factorii e bine sa fie indentificati de client, nu sugerati de consilier.

4. Identificarea factorilor de mentinere si de activare a problemei. Factorii de mentinere a problemei impiedica formarea unor atitudini adecvate sau abilitati eficiente. (Ex: utilizarea criticii in comunicare reduc posibilitatea de autocunoastere, incredere in sine, si exprimare asertiva.

5. Planul de interventie este etapa cea mai importanta si cuprinde totalitatea modalitatilor de realizare a obiectivelor de interventie: a. formularea obiectivului de lung durata (formarea unei stime de sine pozitive, dezvoltarea abilitatilor emotionale) b. formularea obiectivelor specifice se realizeaza in functie de natura problemei si obiectivului de lunga durata; obiectivele specifice trebuie formulate in functie de componentele comportamentale, cognitive sau emotionale ale descrierii problemei; c. strategiile de interventie sunt formulate pentru fiecare obiectiv specific in parte si sunt realizate prin mai multe activitati

6. Evaluarea interventiei vizeaza modificarea cunostintelor, atitudinilor, abilitatilor (prin : chestionare, grile de observare, grile de autoevaluare, conversatie)

Viziune. Misiune. Obiective. Valori

Viziunea reprezinta un obiectiv maret pe care vrem sa-l atingem. Cand vorbim de viziunea vorbim si de: misiune- este un obiectiv “abstract”, formulat in 2-3 cuvinte, care exprima un ideal; obiectivele pe termen lung sunt obiective palpabile, concrete, ambitioase, si care au ca timp limita de la 1 la 30 de ani; valorile de baza sunt lucrurile cele mai importante pentru tine, reprezinta “cele 10 porunci” ale tale, “codul” dupa care functionezi, trebuie sa ti le descoperi, sa le organizezi in ordinea importantei si, mai important, sa traiesti in concordanta cu ele.

Descrierea vie a viziunii este foarte importanta. Foloseste-te de cuvinte sa creezi imagini cat mai vii. Inspira-te si inspira prin povesti, imagini, metafore. Formeaza o imagine pe care o poti purta in mintea ta tot timpul. (http://mayhem.ro/cum-creezi-o-viziune)

I. Autocunoastere in vederea dezvoltarii personale

II. Niveluri de abordare a personalitatii

III. Comunicarea

Metode de lucru in consilierea pentru dezvoltare personala.

Diversitatea de mijloace si instrumente in consilierea pentru dezvoltare personala.

 

I. Curba schimbarii (Elisabeth Kübler-Ross)

II. Analiza Tranzactionala (Eric Berne)

III. Cadranul de baza (Core quadrant –D. Ofman)– calitate, capcana, provocare, alergie

Dezvoltarea personala – de la parte la intreg

 Dezvoltarea personala si integrarea sociala

Roata Resurselor” (sau “Mandala Resurselor”): resursele umane universale

Programarea Neuro-Lingvistica : Richard Bandler (matematician) si John Grinder (lingvist) si-au propus sa studieze cum oamenii de succes deveneau oameni de success.

Secretele succesului personal

1.Stabileste ce inseamna pentru tine succesul: Gandeste-te si decide care sunt acele lucruri care reprezinta succesul, iar apoi sa incerci sa ti le clarifici si sa le identifici

2. Ideea: Majoritatea oamenilor de succes atunci cand povestesc despre secretul reusitei lor, au ceva in comun, anume, faptul ca au avut candva o idee (mai simpla sau complexa), un fel de destinatie

3. Perseverenta: Succes fara vointa si perseverenta este aproape imposibil de obtinut, succesul muncit, cu perseverenta zi de zi iar pentru aceasta trebuie sa stabilesti regulile planului tau asa cum ti se potriveste, in functie de talentele de care dispui, de abilitatile si aptitudinile tale, de resursele de care dispui, toate acestea adaptate mediului in care traiesti.

Succesul individului depinde in cea mai mare parte de doi factori: viziune si determinare/perseverenta. A avea viziune inseamna a cunoaste scopul si mijloacele necesare prin care poti ajunge sa-l atingi. Actiunile pe care le intreprindem pentru atingerea lui formeza planul si depind de personalitatea fiecaruia dintre noi. Pe langa personalitate, planul de actiune este determinat si de valorile morale pe care individul le detine, intrucat exista oameni pentru care etica si morala sunt aproape inexistente, cand vine vorba de atingerea unui scop.

Ideea de succes este subiectiva/personala!

Succesul- componente:

Cunoasterea interioara si dezvoltarea personala– cunoasterea multiplelor aspecte ale propriei fiinte, intelegerea naturii lumii in care traim, cunoasterea si punerea in practica a modalitatilor prin care ne putem realiza adevaratul potential si ne putem crea propria fericire

Sanatatea – recuperarea si intretinerea tuturor ramurilor ei : fizica, mentala, emotionala si spirituala

Comunicarea : relatiile interumane – de cuplu, de familie, de prietenie, de servici, cu alte persoane.

Specialisti in domeniul dezvoltarii personale -autori si motivatori Brian Tracy si John Maxwell.

Brian Tracy- 7 componente ale succesului:

1. pacea interioara Fara ea, practic nimic nu are valoare – de aceea si alergam dupa ea toata viata. Obisnuim sa analizam cat de bine ne este la un moment dat in functie de gradul nostru de liniste interioara. Si acesta creste cu cat traim mai mult in armonie cu cele mai inalte valori ale noastre si cu cele mai intime convingeri.

2. sanatatea si energia Asa cum pacea interioara reprezinta starea mentala si emotionala normala si fireasca, sanatatea si
energia reprezinta starea fizica normala si naturala. Daca ne pierdem linistea, sanatatea, energia in timp ce incercam sa obtinem tot felul de alte lucruri, practic nu ne mai putem bucura de ele.

3. relatiile pline de iubire Acestea sunt relatiile cu oamenii pe care ii iubim, la care tinem si care, la randul lor, ne iubesc sau tin la noi. Una dintre calitatile cele mai de pret o reprezinta abilitatea de a crea si mentine relatii de iubire si/sau prietenie pe termen lung cu ceilalti oameni.

4. libertatea financiara Banii sunt necesari – ei reprezinta o resursa extrem de importanta, pentru a fi investita in noi insine (in propria sanatate fizica mentala, emotionala si spirituala) sau in alte proiecte de folos pentru ceilalti.

5. Idealurile si telurile importante Avem nevoie de un simt clar al directiei, trebuie sa stim ca viata noastra are un sens – ca, intr-un fel, ne aducem o contributie utila in aceasta lume.

6. Autocunoasterea si constiinta de sine Pentru a trai bine trebuie sa stim cine suntem, de ce gandim, simtim si ne comportam asa cum o facem, cum am ajuns, datorita trecutului nostru (influente genetice, ale mediului in care am trait, ale propriilor experiente) sa exprimam aceste lucruri prin propria fiinta.

7. Implinirea personala Aceasta ne da sentimentul ca putem deveni tot ceea ce ne dorim. Atunci cand ne vom intelege si ne vom accepta pe noi insine ne vom putea indrepta catre realizarea deplina a adevaratului nostru potential. Psihologul Abraham Maslow, intemeietorul celebrei piramide a nevoilor umane, a numit acest lucru „autorealizare”.

John Maxwell

Potentialul individual reprezinta o suma a aptitudinilor cu care ne nastem (mostenirea genetica) si a aptitudinilor dobandite (cunostinte, talente, experiente, abilitati pe care le dezvoltam pe masura ce crestem si ne maturizam). Iar ceea ce le pune in miscare, in sensul creator al obtinerii succesului, este propria atitudine interioara cu privire la noi insine, la cei din jur, la viata in general. Atitudinea (exprimarea exterioara a propriilor ganduri si sentimente interioare) este ceea ce ne potenteaza sau ne saboteaza abilitatile.

Pasii pe care ii putem face catre obtinerea succesului personal- J.Maxwell

I. Sa ne analizam, cat mai obiectiv si mai realist, propria personalitate. Sa ne punem pe hartie propriile calitati, abilitati, talente, sa ne privim lucid propriile puncte slabe (care ne saboteaza calea spre implinire), sa clarificam modul in care ne privim pe noi insine, pe ceilalti, viata si ceea ce inseamna succesul, pentru noi.

II. Sa asezam, tot pe hartie, principalele noastre obiective, personale si profesionale. Tot pe hartie, intrucat s-a constatat ca telurile scrise sunt re-amintite mai usor si duse la indeplinire mai prompt. Obiectivul pe care ni-l propunem trebuie sa fie suficient de important si atractiv pentru noi, si in acelasi timp accesibil. Fiecare obiectiv trebuie detaliat – vom descrie precis rezultatul pe care-l dorim sa-l obtinem, dar si modul in care, pas cu pas, vom actiona pentru indeplinirea sa. Vom lua in considerare aspectele ce ne pot bloca pe traseu, rersursele pe care le putem implica in proces (materiale sau umane – oameni care sa ne sprijine), termenul la care ne-am propus sa atingem obiectivul.

III. Vom aseza scopurile in ordinea importantei si ne vom canaliza toate fortele catre indeplinirea celor aflate in capul listei. Ne vom propune mai intii scopuri pe termen scurt, iar realizarea lor ne va ajuta, treptat, sa urcam catre telul cu adevarat important propus

IV. Ultimul pas catre succes este actiunea propriu-zisa. Avand
deja planul de actiune pus la punct, format din pasi mici, tot ce ne trebuie este mobilizarea si implementarea sa.

 Si niciodata nu e bine sa ne comparam cu cei din jur, ci mereu sa ne raportam la noi insine, la progresele pe care le realizam in prezent fata de un moment trecut (acum o luna sau un an…)

Aspiratie si nivelul de aspiratie

Aspiratia= o dorinta care vizeaza un model a carui realizare constituie un progres, o dezvoltare intr-o anumita directie. Nu orice dorinta constituie o aspiratie.

Nivelul de aspiratie = “asteptarile, scopurile ori pretentiile unei persoane, privind realizarea sa viitoare intr-o sarcina data”

Cercetarile referitoare la variatiile nivelului de aspiratie au aratat ca succesul face sa creasca nivelul de aspiratie, in timp ce insuccesul il coboara. Efectele se fac resimtite nu numai pentru aceeasi categorie de sarcini, ci si de la o sarcina la alta. Exista insa si diferente individuale. Persoanele foarte ambitioase nu renunta la telurile lor chiar daca au avut un esec.

Nivelul de aspiratie e bine sa fie in concordanta cu posibilitatile individului. Cunoasterea propriilor posibilitati este foarte importanta. Un nivel de aspiratie mult prea inalt in raport cu posibilitatile reale este daunator, deoarece il va angaja pe elev in activitati pe care nu le poate indeplini si din care se va alege doar cu insuccese

Motivatia si dezvoltarea personala

Dezvoltarea personala este compusa din totalitatea tehnicilor care ne fac sa evoluam pe plan personal si/sau profesional (F.Rosoga) Textele motivationale au rolul de a ne da energie sa facem asta. Ne dau impulsul de a merge mai departe.

Psihologia moderna recunoaste doua tipuri de motivatie: intrinseca si extrinseca

Fiecare om actioneaza pentru motivele lui, nu pentru ale noastre!

Managementul timpului

Principii de management al timpului:

1. Revizuieste-ti SCOPURILE. Decide care sunt activitatile care nu sunt obligatorii de facut intr-o zi sau saptamana.

2. Realizeaza o LISTA cu lucrurile pe care trebuie sa le faci si una cu cele care le-ai dori sa le faci si timpul alocat lor.

3. Selecteaza din aceste activitati PRIORITATILE. Ce trebuie facut intr-o zi, ce poate sa fi amanat si pana cand? Ce ai dori sa faci in acea zi? Ce activitati pot fi delegate? Ce se intampla daca nu faci o anumita activitate? Daca nu are nici o consecinta negativa atunci o poti amana.

4. Selectioneaza activitatile in ORDINEA realizarii lor. Este bine ca sa se inceapa cu activitatile pe care trebuie sa le faci si numai dupa cu cele pe care ai dori sa le faci si care iti fac mai mare placere. Daca incepi cu activitatea placuta este posibil sa nu o mai faci pe cea care trebuie sa o faci dar care nu iti este atat de placuta.

5. incearca sa faci cate O ACTIVITATE odata pana la finalizarea ei. Nu trece la alta activitate decat atunci cand ai finalizat-o pe cea anterioara.

6. Nu te grabi sa treci repede de la o activitate la alta. Fa PAUZE intre activitati.

7. Revizuieste-ti PRIORITATILE si PROGRESUL realizat.

O buna programare a activitatilor proprii

R enuntarea la “tentatii”

G asirea celor mai bune metode de realizare a activitatilor

A ctivitati potrivite la timpul potrivit

N ecesitatea organizarii spatiului de lucru

I nvatarea abilitatii de a delega persoane pentru a face anumite activitati

Z ile, ore sau minute de somn, odihna si relaxare

E vitarea ezitarilor de a incepe o activitate mai putin placuta

Bibliografie

Read previous post:
Animalele pot ajuta un copil cu autism

Faptul ca stau in preajma animalelor, ii ajuta foarte mult pe copiii care sufera de autism, cand se afla in...

Close