Pages Menu
TwitterFacebook

Prelucrarea cuvintelor

In momentul in care iti spui “incerc”, deja ti-ai semnat condamnarea la esec… Acest rezultat il vei avea si la masa de lucru, inainte de a incepe sa lucrezi cu un copil cu autism hyperkinetic si/sau agresiv.   Mintea primeste informatia ca tu doar o sa incerci. Daca incerci o data, de doua ori, de trei ori si nu reusesti, ce faci? De obicei abandonezi, ca ti-ai setat mintea doar sa incerce. Rezolvarea acestei autosabotari se face prin utilizarea unui sinonim.

In loc de “incerc” spune “fac”. Cand incerci, o faci de cateva ori si apoi abandonezi. Cand “faci” inseamna ca o sa faci pana cand reusesti. Nu iti dai voie sa abandonezi. Nu exista pentru tine alternativa decat succesul, atingerea rezultatului dorit.  Cuvantul “incerc” este un cuvant parsiv, dar e folosit in 95% din cazuri din pacate. Cand spui “lucrez la obiectivul meu pana cand il ating” nu mai incape nici o urma de indoiala, nu vei “incerca”, ci vei reusi. Cand folosesti verbele la timpul prezent, mintea primeste aceasta informatie ca o certitudine. Cand folosesti la timpul viitor iti programezi creierul ca lucrurile sunt posibile, dar nu sigure.

Utilizati timpul prezent. Hai sa vedem cum isi programeaza multi terapeuti, cadre didactice sau parinti interventia terapeutica…Au inceput sa isi zica in minte “Mi-ar placea sa reusesc/ sa am rabdare/ sa-l fac sa indeplineasca sarcinile ce I le dau/ etc!” In momentul in care folosesti modul conditional-optativ, mintea nu se programeaza, ci doar ii spui mintii ca exista o posibilitate ca sa se intample ceea ce ti-ai dori. Asta e marea greseala a ta cand iti imaginezi viitorul tau stralucit. Tot ceea ce iti imaginezi extraordinar in viitor trebuie sa folosesti timpul prezent si fara “mi-ar placea”, “as vrea”.  Trebuie sa ii spui mintii tale “la masa de lucru reusesc sa controlez situatia”, “la masa de lucru am rabdarea necesara”,  “peste o saptamana sunt un terapeut insensibil la formele de santaj ale copilului”.

Tehnica de autosabotare prin generalizarea esecului in terapie

O alta tehnica “inteligenta” pe care o aplica multi terapeuti este aceea de a generalize esecurile la clasa sau la masa de lucru. Daca, de exemplu, au gresit intr-un caz isi spun in minte ca ei sunt gresiti sau total neputinciosi. Nu vedeau ca actiunea lor e diferita de ei insisi. Pur si simplu se identificau cu actiunea. Daca stai bine sa te gandesti, esti poate nepriceput la unele lucruri, dar te pricepi suficient de bine la altele. Ca sa scapi de aceasta programare gresita, in cazul in care te afli in aceasta categorie, trebuie sa iti identifici modul in care vorbesti tu cu tine. Cand iti spui in minte sau cu voce tare ca ai conditii neprielnice, ca esti incapabil sa faci, atunci asa se va intampla.

Eliminati cuvantul nu din atitudinea terapeutica (dar si din viata)

Eliminarea lui “nu” din atitudinea de terapeut se face prin eliminarea urmatoarelor propozitii adresate copiilor:

“Nu mai alerga asa ape scari” se inlocuieste cu “tine-te de balustrada”

“Nu mai tropai” se inlocuieste cu “mergi frumos”

Eliminarea lui “nu” din viata se face prin eliminarea urmatoarelor propozitii:

“Nu vreau sa fiu sarac” se inlocuieste cu “vreau sa am bunastare”

“Nu vreau sa fiu bolnav” se inlocuieste cu “sunt sanatos”

“Nu vreau sa mai depind de nimeni” se inlocuieste cu “sunt autonom”

“Nu vreau sa fiu gelos” se inlocuieste cu “am incredere in partener”

Creierul uman este setat sa prelucreze negatiile
ca pe afirmatii. Eliminati negatiile.

Prelucrarea cuvintelor

 

Read previous post:
BIBLIOGRAFIE

Adriana Baban – “Consiliere educationala”, Editura Asociatia de stiinte cognitive din Romania, 2009 Adrian Nuta – “Secrete si jocuri psihologice. Analiza...

Close