Pages Menu
TwitterFacebook

Niveluri de abordare a personalitatii

Niveluri de abordare a personalitatii

I. Nivelul cognitiv vizeaza modalitatea de operare cu informatiile si cunostintele dobandite pe parcursul vietii: convingeri, atitudini, asumptii, expectante.Gandurile, atitudinile, convingerile mediaza modul in care ne comportam si emotiile pe care le traim. Oamenii au tendinta sa considere gandurile ca fiind o reflectare a realitatii, dar de cele mai multe ori gandurile sunt o interpretare a realitatii.

Tendintele dezadaptative ale gandirii reprezinta distorsiuni negative provenite din experiente negative in copilarie, preluarea modelelor de interpretare a realitatii de la adulti si persoane semnificative, care duc la tipare de interpretare a propriei persoane, a realitatii prezente si viitoare

Erori din gandire:

1. Suprageneralizarea: pe baza unui eveniment singular se fac generalizari asupra unor situatii variate; – cuantificatori universali: “ intotdeauna”, “niciodata”, “ de fiecare data”, “totul”->! cuantificatori particulari “uneori se intampla sa…”, “ de data aceasta…”, “ in aceasta situatie/ caz…”

2. Personalizarea: consideri ca esti singurul responsabil pentru un eveniment negativ “din vina mea s-a intamplat asta”

3. Gandirea in termeni de “alb-negru”: tendinta de autoevaluare, de a-i evalua pe altii si de a evalua situatia in care te afli in categorii extreme ”Daca nu reusesc acum, nu mai fac nimic, inseamna ca nu sunt bun de nimic”

4. Saltul la concluzii: ajungi la o concluzie negativa chiar si atunci cand ai suficiente informatii pentru a lua o decizie corecta si realista. “Pentru ca nu am reusit sa asimilez acele informatii, cred ca nu sunt bun in acest post”

5. Catastrofizarea sau deformarea selectiva: supraevaluezi propriile greseli, in timp ce subevaluezi aspecte pozitive ale comportamentului tau sau ale unei situatii

6. Folosirea lui “Trebuie” : standarde prea ridicate “trebuie sa fii cel mai bun”-> “ e/ar fi bine”, “e/ar fi de preferat” “imi place”, “as dori”, “as prefera “…

II. Nivelul emotional Emotiile sunt trairi subiective ce rezulta din acordul sau discrepanta dintre trebuintele sau expectantele unei persoane si realitate. Sunt stari interne caracterizate prin: reactii fiziologice, ganduri specifice si expresii comportamentale.

Inteligenta emotionala:

Inteligenta emotional reprezinta abilitatea persoanei de a identifica, exprima si controla emotiile

Componentele inteligentei emotionale:

inteligenta

 

Emotii primare

Psihologul american Paul Ekman, pionier al studierii emotiilor si detectarii minciunii, sustine ca exista 4 expresii faciale care pot fi recunoscute de orice persoana apartinand oricarei culturi de pe planeta: frica, mania, tristetea si bucuria. In anii ’90, el a extins lista emotiilor de baza, incluzand o serie de emotii pozitive si negative care nu sunt toate reflectate de expresia fetei. Acestea sunt: amuzamentul, dispretul, satisfactia, jena, entuziasmul, vina, mandria, usurarea, multumirea, placerea senzuala si rusinea. Daniel Goleman, in cartea ”Inteligenta emotionala” prezinta opt categorii de emotii, considerate primare: mania, tristetea, frica, bucuria, iubirea, surpriza, dezgustul, rusinea

Studiile de specialitate arata ca emotiile umane au trei mari functii: de comunicare sau influenta asupra celorlalti, demotivare sau pregatire pentru actiune si comunicarea cu Sinele

Aptitudinile leadershipului si inteligenta emotionala

Cum este inteligenta emotionala legata de comportamente specifice pe care le asociem cu eficienta in leadership? Nivele mai mari de inteligenta emotionala sunt asociate cu o mai buna performanta in urmatoarele domenii (Benchmarks): anagement participativ, capacitatea de a calma oamenii, constientizarea propriei persoane, balanta intre viata personala si viata profesionala, capacitatea de a fi direct si de a-ti pastra calmul, cladirea si mentinerea relatiilor , luarea deciziilor, confruntarea angajatilor-problema, managementul schimbarii

Interactiunea nivelelor Cele trei stari ale Eului- Eric Berne

cele3stari

Eul de parinte foloseste un comportament autoritar (voce, gesturi, intonatie), judeca pe altii, impune, da ordine, ameninta, emite reguli care nu admit replica, blameaza sau protejeaza/ supraprotejeaza, consoleaza, isi ofera serviciile in locul altei persoane

Eul de adult se informeaza, compara, evalueaza, analizeaza, invata, reflecteaza, intelege, comunica, ia decizii gandite, rezolva problem, negociaza

Eul de copil se bucura, se intristeaza, rade, plange, respinge, are fantezii, are preferinte, are nelinisti, se infurie, dar poate fi si “mic tiran”, necontrolat, egocentric, manipulator

Read previous post:
Autocunoastere in vederea dezvoltarii personale

Autocunoasterea te ajuta sa iti dezvolti, in primul rand propriul potential, sa-ti identifici piedicile, dar si resursele si posibilitatile de...

Close