Pages Menu
TwitterFacebook

Comunicarea eficienta

Cum comunic eficient cu persoanele cu autism?

Pentru a fi inteleasa de persoana cu autism, comunicarea trebuie sa respecte regulile descrise in continuare. Acestea vor fi aplicate consecvent si de catre toate persoanele ce intra in contact cu autistul (toti membrii familiei, cadre didactice, terapeuti).

  1. Folositi propozitii scurte, pe ton ferm! (“Andrei, deschide caietul!”) Nu va temeti sa folositi tonul ferm. Nu va fi perceput ca fiind agresiv, nu va speria, ci va oferi siguranta.
  2. Fiti clari si previzibili! Schimbarile, neclaritatile ii fac nesiguri. Acest lucru atrage dupa sine comportamente dezadaptative (auto si heteroagresivitate, stereotipii verbale).
  3. Utilizati transmiterea mesajului in forma vizuala (folosind obiecte la inceput, iar apoi imagini)! Mesajul este mai clar daca este si vazut si auzit, nu doar auzit.
  4. Acordati-i cele cateva momente timp de gandire! Autistii gandesc in piese de puzzle. Au nevoie de timp sa puna piesele in ordine. Acest lucru duce la o reactie mai tarzie din partea lor. Uneori pana a face puzzle-ul poate dura saptamani.
  5. Subtitrati pentru el expresiile faciale, numiti-i emotia ce insoteste mesajul! (“E trist pentru ca a luat nota mica.”)
  6. Legati complimentele, recompensele, incurajarile de lucruri concrete! (“Bravo, ai dansat foarte bine!”)
  7. Dati-i sarcini singulare! Acest lucru evita ca sarcina sa fie abandonata inainte de finalizare.
  8. Oferiti-i variante cand trebuie sa faca o alegere! (“Vrei cuburi sau puzzle?”) – daca a invatat la terapie sa faca o alegere.
  9. Dati-i reguli, nu argumente si explicatii, chiar daca intreaba “De ce?”! Nu va cere detalii sau sa ii spuneti cum ati ajuns la aceasta regula, ci mai multa claritate. (“Sunt bolnav, tu speli vasele!”)
  10. Ramaneti calm si ferm chiar daca va supara! Nu
    aratati acest lucru. Cand sunteti suparat, sunteti alta persoana, diferita de cea pe care o stie si care ii ofera siguranta. Schimbarile, chiar si cele ale unei persoane, il nelinistesc.
  11. Nu il loviti cand greseste, nu ii vorbiti mult! Nu va intelege de ce a fost lovit. Nu are capacitatea de a lega pedeapsa de greseala facuta. Daca vreti sa se corecteze, retrageti recompensa.
  12. Folositi un limbaj fara subintelesuri! Glumele, ironiile, expresiile cu mai multe sensuri nu pot fi intelese si asta il deruteaza.
  13. Nu ii dati sarcini in forma negativa! Nu ii spuneti ce sa nu faca, ci ce sa faca. (Nu ii spun: “Nu mai vorbi!”, ci “Taci!/Tine gura inchisa!”)
  14. Evitati cuvinte ca: “imediat”, “poate”, “nu stiu inca”, “un pic”! (La intrebarea: “Cand plecam?” nu raspund: “Imediat!”, ci “Cand linia mare ajunge la 5!/Termini puzzle si plecam!”)
  15. Ocoliti intrebari de forma: “Vrei sa … ?”! Sunteti mai clar daca o spuneti ca pe o afirmatie. (Nu spun: “Vrei sa scrii?”, ci “Scrie!”)
  16. Oferiti-i propozitii/comportamente sablon pentru anumite situatii!Propozitiile/comportamentele sablon au mereu aceeasi forma si se folosesc totdeauna cand apare situatia pentru care au fost create. (Nu poate sa faca ceva singur, il invat sa spuna: “Ajuta-ma!”)

logoped: Aron Ana-Maria