Pages Menu
TwitterFacebook

Claritate si simplificare

Claritate si simplificare in viata copilului cu autism

De ce sa aducem claritate in lumea copiilor cu o Tulburare din Spectrul Autist ?

Neclaritatea din mediul inconjurator (din cadrul familiei/scolii/gradinitei) il face pe copilul cu autism sa se simta ca intr-o “jungla sociala”.

Zgomotul, aglomeratia, multitudinea de stimuli care bombardeaza sistemul lor perceptiv, lipsa regulilor, a explicatiilor din partea celor apropiati, necunoasterea intentiilor celorlalti (lipsa capacitatii de predictibilitate) duc la: confuzie, anxietate, agitatie, nervozitate, comportamente auto/hetero-agresive, comportament haotic, stereotipii, depresie.

Prelucrarea informatiilor pentru copilul cu autism – un haos de impresii. Insuficienta intelegere a limbajului, felul diferit in care percep mediul inconjurator, lipsa de percepere a lantului logic al intâmplarilor, problemele legate de capacitatea de organizare a informatiilor, stimulilor, problemele de comunicare, lipsa capacitatii de prelucrare corecta a stimulilor multipli duc la neclaritate, stres, nesiguranta, comportamente problematice/ tulburari de comportament, stima de sine negativa, scazuta.

Asadar, in viata copiilor cu autism, este nevoie de: Claritate si Simplificare! !

Solutionarea problemelor persoanelor cu autism vizeaza urmatoarele aspecte:

  • Atitudinea adultului: acceptare, politete, adaptabilitate, stil orientativ.
  • Clarificarea urmatoarelor aspecte din viata persoanelor cu autism: activitatile, spatiul (mediul, incaperile), persoanele, stimulii, timpul.

Scopul clarificarii si simplificarii in viata persoanelor cu autism

  • Aduce previzibilitate in viata, o fac mai putin derutanta
  • Diminueaza comportamentul problematic si stresul
  • Faciliteaza spiritul de actiune independent
  • Creeaza posibilitati de schimbare
  • Stimuleaza stima de sine

Un mediu neadaptat pentru copilul cu autism inseamna:

  • Spatiu: prea aglomerat, dezordine
  • Mediu social: complex, schimbator
  • Insotitori: multi specialisti, stiluri diferite, cerinte diferite

Adaptarea mediului (de invatare/de locuit/de joc etc) pentru copiii cu autism

aut09

Pentru a adapta optim mediul in care locuieste, lucreaza, invata, se joaca un copil cu autism, trebuie sa avem in vedere urmatoarele aspecte si intrebari:

  • Spatiul: unde mananca/lucreaza/se joaca etc?
  • Timpul: când?, cât timp?, ce urmeaza?
  • Sarcina: ce are de facut, câte activitati, de cate ori?
  • Materialul: cu ce se joaca, mananca, doarme, lucreaza etc?
  • Ajutor: cu cine lucreaza, se joaca, se plimba etc?
  • Sistemul de lucru: cum lucreaza, se joaca, merge la scoala, mananca etc?

Clarificarea spatiului pentru copiii cu autism: UNDE si CE face

  • Unde trebuie sa manânce, sa lucreze, sa se joace etc?
  • Este necesar sa invete functionalitatea unui spatiu!
  • Sa invete sa asocieze: activitatea (CE) – locul (UNDE) – comportamentul (CUM)
  • Sa fie un spatiu semnificativ!!

Exemple de modalitati de oferire a sarcinilor:

  1. Pe raftul din stânga: sarcinile care trebuie executate atunci, in acea activitate. La finalizarea unei sarcini, obiectele sunt asezate inapoi, de unde au fost luate.
  2. Pe raftul din stânga se afla sarcinile care trebuie executate, iar pe raftul din dreapta se aseaza sarcinile executate.
  3. Sarcini oferite, in ordine, pe cartonase (pictograme), la nivelul ochilor. Secventele de sarcini sunt individualizate. Pictograme pot fi de tipul: imagine alba pe fond negru sau de tipul: desen negru pe fond alb, cu denumirea scrisa sub desen.
  4. Pictogramele nu sunt la nivelul ochilor. Prezinta orarul unei intregi saptamani, pentru un grup de copii. (presupune unnivel inalt de intelegere, de orientare si organizare pentru ca un copil sa isi caute orarul si sa isi organizeze siua in functie de acesta).

Exemple de strângere
a sarcinilor:

  1. In dreapta – pe rafturi, in dulap, pe masa.
  2. Sub lista de pictograme, intr-o cutie.

Clarificarea timpului pentru copiii cu autism:

CÂND ? CÂT TIMP ? CE URMEAZA ?

Datorita faptului ca nu intelege ce se intâmpla si in ce ordine se intâmpla lucrurile, copilul autist se afla in continua nesiguranta (anxietate). De aceea vizualizarea schemei de zi compenseaza gândirea si comportamentul neorganizat, impulsiv si focalizat autostimulativ.

Schema de zi constituie o forma de comunicare a copilului autist/ cu copilul autist. De aceea este important sa alegem tipul de zchema de zi, potrivit nivelului de dezvoltare si intelegere la care se afla copilul in cauza.

Asadar, schema de zi poate fi sub forma de:

  • Obiecte concrete sau simbolice
    • cana inseamna ca mâncam (obiect concret),
    • ursuletul inseamna ca mergem la somn, ghiozdanul mov inseamna ca mergem la plaja (obiete simbolice)
  • Fotografii exact ale obiectelor ce urmeaza a fi folosite
  • Desene
  • Pictograme
  • Cuvinte/text scris

Durata unei scheme de zi (câte activitati sunt anuntate o data?)

  • O activitate
  • Doua/trei
  • Jumatate de zi
  • Toata ziua
  • O saptamâna, o luna, un an

In functie de nivelul de intelegere al copilului, de gradul de severitate al autismului si de existenta sau nu a deficientei mintale si a severitatii acesteia.

Sugestii pentru utilizarea schemei de zi pentru copilul cu autism

  • Copilul trebuie sa o utilizeze activ
    • copilul ia obiectul semnificativ pentru activitate, il duce la locul unde va avea loc
      aceasta si acolo il va pune la locul stabilit).
    • copilul strange la finalul activitatii pictograma/ poza/ cuvântul, in cutiuta stabilita sau taie/bifeaza cu creionul activitatea.
  • Doar sa se uite pe orar, sa observe, adultul indicându-i activitatea finalizata (nu este de recomandat!)
  • Rutina – puterea obisnuintelor/obiceiurilor este utila in activitati de genul: spalatul pe dinti, toaleta zilnica, masa, activitatile educative etc. Pentru a preveni rutina inutila si in activitatile care in mod firesc sunt schimbatoare sau care nu depind de noi in totalitate (ex. cumparaturile, plimbarile, vizitele etc), este indicat sa aducem regulat schimbari in schema de zi. Aceste schimbari trebuie insa anuntate, copilul trebuie pregatit pentru schimbarea care va interveni si aceasta trebuie facuta pentru inceput in mod controlat deoarece modificarea neanuntata a orarului conduce la deruta (anxietate).
  • Asadar faceti din schimbare o rutina.
  • Tineti cont de particularitatile persoanei cu autism.
  • Tineti cont de nevoile persoanei cu autism.
  • Adaptati cât mai multe elemente din cotidian.
  • Reduceti stresul.

Psihopedagog Raluca Cordunianu