Pages Menu
TwitterFacebook

Atitudinile consilierului in dezvoltare personala

Crearea cadrului pentru consiliere: primul contact cu clientul si conditiile de colaborare

Consilierul e bine sa dea dovada pe parcursul activitatii de consiliere de: calm, neutralitate, grija pentru client, rabdare, onestitate, obiectivitate, seriozitate, responsabilitate, perseverenta, deschidere, receptivitate, gandirea pozitiva. Acesta asigura deplina confidentialitate privind problemele clientilor, exceptie facand situatiile prevazute prin lege

Pe parcursul actului de consiliere consilierul va proba empatia si intelegerea- pentru a cunoaste cat mai obiectiv realitatea vietii clientului, manifestarea increderii in capacitatea clientului de a-si rezolva dificultatile, tact in orientarea clientului catre centrul problemei, directionand discutia de la general la particular si ajutand individul sa-si exprime gandurile si sentimentele, suport pentru identificarea unor posibile solutii si in constientizarea riscurilor alternativelor prezentate, motivarea pozitiva a clientului pentru fiecare actiune reusita, sustinerea clientului in depasirea obstacolelor si atingerea scopului propus de catre acesta.

Rogers considera empatia, acceptarea pozitiva neconditionata si congruenta ca fiind esentiale in procesul de consiliere, motiv pentru care noi le vom prezenta in cele ce urmeaza. Ulterior au fost descrise si alte calitati si atitudini, dintre care noi le vom reda succint pe acelea, care sunt descrise de marea majoritate a specialistilor ca fiind absolut necesare consilierului in multitudinea rolurilor ce-i revin

1. Empatia este abilitatea de a te transpune in locul unei persoane. Se refera la capacitatea consilierului de a intelege, din perspectiva clientului, problemele cu care acesta se confrunta. Este tentativa de a intra in lumea altuia pentru a-i putea intelege atitudinile, gandurile, trairile afective, dorintele, de a simti tot ce tradeaza sau poate ascunde comportamentul sau verbal si nonverbal. Empatia este atitudinea de a fi „cu” persoana si nu „ca” persoana. Este nevoie nu numai de sensibilitate si caldura afectiva, ci si de echilibru emotional. Empatia nu trebuie confundata cu mila sau compasiunea fata de o alta persoana in dificultate. Empatia inseamna „a fi alaturi” de persoana, atitudine care faciliteaza exprimarea emotiilor, convingerilor, valorilor si imbunatateste comunicarea dintre consilier si client.

2. Acceptarea neconditionata este atitudinea care are la baza urmatoarele principii: fiinta umana este valoroasa si pozitiva prin esenta sa, are capacitatea sau potentialul de a face alegeri responsabile, are dreptul sa ia decizii asupra vietii personale si de a-si asuma propria viata. Acceptarea este atitudinea de recunoastere a demnitatii si valorii personale a clientilor, cu punctele lor tari si slabe, atitudini pozitive sau negative, interese constructive sau sterile, ganduri, trairi sau comportamente, fara a critica, judeca, controla si mai ales fara a conditiona aprecierea. Ea presupune acceptarea unei persoane ca fiinta umana fara a fi neaparat de acord cu valorile, convingerile sau comportamentele sale personale; acceptam clientul si nu comportamentul sau (faptul ca si-a lovit sotia/copilul). Acceptarea este diferita de neutralitate, ignorare, mila, sau toleranta, simpatie.

3. Congruenta se refera la concordanta dintre comportamentul consilierului si convingerile, emotiile si valorile sale personale. Cu alte cuvinte, congruenta defineste autenticitatea comportamentului persoanei. Este indicat sa nu exprimam convingeri si idei in care nu credem cu adevarat. Decalajul dintre ceea ce simt sau gandesc se va transpune in maniera falsa
de exprimare sau de comportament, usor sesizabila de catre ceilalti. Aceasta atitudine genereaza respect, incredere, demnitate, ceea ce favorizeaza relatia cu clientul si, in consecinta, dezvoltarea sa.

4. Respectul fata de sine si fata de client. Acordarea unui sprijin eficient este conditionat de respect si incredere in tine insuti. Un consilier este valoros daca este multumit de sine. Persoanele care sunt in conflict cu ele insele si nu au o imagine concreta de sine nu vor putea fi performante. Daca un om gandeste pozitiv, atunci comportamentele si sentimentele sale vor fi pozitive. Respectul dezvolta o relatie terapeutica pozitiva, pe baza careia se poate conlucra favorabil. Consilierul nu trebuie sa adopte o atitudine de superioritate sau sa incerce sa preia controlul. Provocarea spre reflexie trebuie imbinata cu respectarea intereselor, motivatiilor si aspiratiilor clientului.

5. Responsabilitatea. Consilierul are sarcina de a-si asuma responsabilitatea atitudinilor si actiunilor pe care le intreprinde, de a respecta principiile fundamentale ale consilierii, in scopul de a preveni agravarea situatiei clientului, dar si de a contribui la un progres al dezvoltarii personale

Read previous post:
Introducere in dezvoltarea personala

Introducere in dezvoltarea personala Rolul si responsabilitatile Consilierului pentru dezvoltare personala Consilierea este un proces complex ce cuprinde o arie...

Close