Pages Menu
TwitterFacebook

Abilitatile consilierului pentru dezvoltare personala

Abilitatile de consiliere au un rol important atat in etapa de evaluare cat si in cea de interventie (Yvey, 1994). Ele sustin practic orice demers in consiliere. Aceste abilitati se pliaza pe aspectele de personalitate ale consilierului si treptat se contureaza un stil personal in consiliere. Abilitatile consilierului sunt:

1. Ascultarea activa este abilitatea de baza in consiliere ce ofera suportul unei bune comunicari intre consilier si consiliat, este cea care incurajeaza clientul sa vorbeasca deschis si liber. Prin ascultare activa se comunica respect pentru ceea ce gandeste interlocutorul si se transmite mesajul nonverbal ca este inteles

2. Observarea comportamentului permite o intelegere mai reala a mesajului transmis, a starii afective a interlocutorului. Observarea are doi indicatori importanti: comportamentul nonverbal, ce reprezinta aproximativ 85% din comunicarea clientului si care este oferit printr-o diversitate de semne legate de postura, miscare, gesturi, mimica; si comportamentul verbal reprezentat prin elemente semnificative: cuvinte-cheie, constructii-cheie, particularitati ale modului de gandire (optimist, pesimist), stil verbal de a percepe lumea (“simt ca se intampla ceva…”).Discrepantele dintre cele doua conduite mentionate, dificultatile in procesul de observare apar atunci cand se trece de la simpla observare a unor comportamente la interpretari personale ale acestora.

3.Adresarea intrebarilor ajuta clientul in clarificarea sentimentelor, convingerilor, atitudinilor si valorilor personale. Intrebarile pot fi inchise, deschise, justificative, ipotetice. Intrebarile inchise sunt cele ce genereaza raspunsuri in termeni de DA si NU. Aceste intrebari duc, de cele mai multe ori, la intreruperea comunicarii. Avantajul major al acestor intrebari este focalizarea discutiei si obtinerea de informatii exacte despre un anumit aspect. (“Locuiesti cu familia?”). Intrebarile deschise sunt acele intrebari care comunica interlocutorului ca este ascultat si consilierul este interesat de informatiile pe care le aude; ele ajuta subiectul sa-si exprime atitudinile, valorile, sentimentele si optiunile asupra unei probleme abordate. Ele faciliteaza procesul de comunicare prin invitatia de a descrie situatia: “Ai putea sa-mi spui mai multe despre …”, “Poti sa descrii situatia X? “

Intrebarile justificative (“de ce?”) sunt intrebari inutile in consiliere pentru ca indeamna interlocutorul sa identifice cauze sau motive si nu acesta este scopul consilierii. Aceste intrebari sunt asociate cu sentimentul de vina “De ce ai facut asa?”. Clientii devin defensivi si nu mai comunica. “Ai putea sa descrii situatia” “ Ce s-a intamplat?” sunt intrebari focalizate pe comportament si permit analizarea a ceea ce se intampla acumIntrebarile ipotetice sunt utile pentru vizualizarea consecintelor pozitive sau negative ale unor actiuni si pentru luarea in consideratie a unor alternative diferite de actiune(“Cum ai vrea sa fii peste 5 ani ?”).

3. Oferirea de feed-back sustine comunicarea autentica intre consilier si consiliat. Caracteristicile feedback ului sunt: focalizare pe aspecte pozitive; sa fie constructiv si nu distructiv, scopul lui fiind de a sustine si ajuta pe client si nu de a-l evalua sau judeca; specific si concret; focalizat pe un comportament specific si nu pe unul general; sa fie descriptiv si nu evaluativ sau critic; nu se recomanda utilizarea cuvintelor “bun”, “rau” si a cuvintelor ce deriva din ele pentru ca nu ofera nici o informatie despre comportamentul specific pe care sa il dezvolte
consiliatul; centrarea pe acele comportamente si atitudini ce pot fi schimbate; sa fie imediat oferit pentru intarirea comportamentului; sa se adreseze comportamentului unei persoane si nu persoanei subiectului consiliat.

4. Furnizarea de informatii. Consilierul identifica pe parcursul sedintelor de consiliere care sunt cunostintele, atitudinile si abilitatile de care clientii au nevoie, apoi se vor oferi informatii noi, corecte, intr-o maniera care duce la intelegerea acestora. Important este cadrul si maniera de furnizare a informatiilor necesare, astfel incat clientul sa ia decizii responsabile.

5. Parafrazarea este abilitatea de reformulare a ceea ce este esential in mesaj. Are ca obiectiv clarificarea aspectelor legate de subiectul sau problema in discutie. Parafrazarea se refera la utilizarea unor fraze care comunica clientului ca mesajul a fost inteles: “Ceea ce spui tu se refera la…”, “Cu alte cuvinte….”. Totodata, parafrazarea permite si consilierului sa isi clarifice daca a inteles corect mesajul transmis de client. Este important ca un consilier sa nu utilizeze alte cuvinte sau informatii pe care un client nu le-a transmis in mesaj, pentru a nu da o interpretare personala a mesajului si a nu influenta directia comunicarii.

6. Reflectarea/ Reflexia este expresia intelegerii de catre consilier atat a continutului informational cat si a starii emotionale transmise de client. Uneori este mai relevanta reflectarea emotiilor decat a continutului. Ea da clientului sentimentului ca este ascultat si ca ceea ce exprima sau traieste este important. Prin reflectare consilierul ajuta clientul sa se clarifice pe sine si valideaza trairile emotionale ale acestuia.

7. Sumarizarea este o modalitate de a concentra intr-o maniera organizata aspectele importante ale discursului interlocutorului. Scopurile sumarizarii sunt de a recapitula continutul unui discurs sau de incheiere a discutiei. Se utilizeaza pentru stabilirea prioritatilor si alternativelor de abordare a unei teme sau pentru clarificarea perspectivelor clientilor asupra alternativelor de abordare a unui subiect. Este utila si ca forma de deschidere a unei noi etape a discutiei, reamintind concluziile etapelor anterioare

Read previous post:
Atitudinile consilierului in dezvoltare personala

Crearea cadrului pentru consiliere: primul contact cu clientul si conditiile de colaborare Consilierul e bine sa dea dovada pe parcursul...

Close